Domotica
Op het dieptepunt van een vastgelopen grootschalige implementatie van domotica werd ik ingeroepen om de implementatie weer vlot te trekken. Na een probleemanalyse heb ik met alle partijen, inclusief leveranciers, een plan van aanpak afgesproken. Daarna hebben we alle oorzaken op gebied van techniek, kennis, beheer en proces opgezocht en opgelost. Daarbij heb ik ervoor gezorgd dat de visie op zorg op afstand werd vastgelegd en uitgedragen en dat er een nieuwe beheerstructuur kwam met een platform van superusers. Ook maakte ik nieuwe contractafspraken met de leverancier, zocht naar stuurinformatie om de afdelingen te kunnen helpen optimaal gebruik te maken van de domotica en begeleidde ik opdrachtgever, regisseurs en trainers bij de overgang naar de staande organisatie. Implementaties op nieuwe locaties hielp ik voorbereiden. De nieuwe werkwijze bleek hier vanaf het begin een succes.

Programmamanagement
Het betrof hier een forse digitaliseringslag binnen een ouderenzorginstelling. Hieronder vielen bijvoorbeeld de invoering van een intranet, Elektronisch Cliënt Dossier, facilitair management systeem; vervanging van personeel-, rooster en salarissysteem. Ook de uitbreiding van het aantal netwerkgebruikers met 300% met alle bijbehorende organisatie, instructie, beheer en werkplekuitbreiding was een onderdeel. Na afloop van het programma was ik verantwoordelijk voor de realisatie van hardware- en softwarematige aanpassingen voor toekomstgericht applicatiegebruik. Denk hierbij aan monitoring van infrastructuur en servers, upgrade Microsoft licenties, de inzet van flexibele en mobiele werkplekken, gebruik van tablets, bring your own device, SaaS/cloudoplossingen, etc. Als programmamanager was ik onder meer verantwoordelijk voor de voortgang van en samenhang tussen de projecten, de connectie met informatiemanagement, de beschrijving van de informatiehuishouding, de programmabegroting en de afstemming met het managementteam.

Elektronisch Cliënt Dossier (ouderenzorg)
Als eindverantwoordelijk projectleider voor invoering van een Elektronisch Cliënt Dossier in de ouderenzorg, zorgde ik voor de randvoorwaarden, de projectorganisatie, de inrichting van het cliëntdossier, de pilotvoering en de uitrol door het gehele intramurale deel van de organisatie.De implementatiefase bevatte behalve trainingen ook de voorbereiding per afdeling, het realiseren van een uitwijkscenario, evaluaties per uitroltraject, voortdurende afstemming tussen proces en systeem t.b.v. zoveel mogelijk standaardisatie, en randvoorwaarden zoals uitbreiding van werkplekken. Voor de zomer van 2012 droeg ik de verantwoordelijkheid voor het ECD over aan twee regisseurs uit de organisatie. In december 2012 zullen naar verwachting alle afdelingen naar grote tevredenheid over zijn op het ECD en zal ik het project afronden.

Elektronisch Patiënt Dossier (ziekenhuis)
Als projectleider Implementatie van het Elektronisch Patiënten Dossier in een topklinisch ziekenhuis werkte ik vanuit een portefeuille waarin opleidingen, instructie, testen, livegang, nazorg en communicatie de boventoon voerden. Daarnaast zorgde ik voor het beheer van de diverse applicatieomgevingen, informatiebeveiliging, kennisdeling, change management en werkplek- en huisvestingsaanpassingen.

Vervanging ZIS (ziekenhuis)
Tijdens de vervanging van het Ziekenhuis Informatie Systeem, was ik projectleider. Met een voorbereidingstijd van vier maanden verzorgde ik met mijn team de gebruikersopleidingen voor 2.300 medewerkers, de interne communicatie over het project en de implementatiebegeleiding in de organisatie. Na de livegang hield ik me bezig met nazorgactiviteiten, het beleggen van structurele taken (change management, kennisdeling, privacymaatregelen) en de voorbereiding voor de implementatie van een aantal innovatieve ICT modules die de zorgprocessen efficiënter en patiëntveiliger en -vriendelijker maken. Ook deed ik de coördinatie van het inrichtingstraject voor die nieuwe modules. Ik bewaakte de voortgang, verzorgde voorwaardelijke zaken, zoals huisvestingsaanpassingen, opleidingen en communicatie en adviseerde op deze vlakken. De vervanging van het ZIS is in zeer korte tijd en zeer succesvol doorgevoerd, zonder grote problemen na livegang.

KlantContactCentrum (ziekenhuis)
In een groot ziekenhuis voerde ik een project aan dat de inzet van een klantcontactcentrum tot doel had. Het idee was om alle inkomende telefonie op de poliklinieken te bundelen en via een eerste lijns klantcontactcentrum voor het grootste deel af te handelen. Alleen heel specialistische telefoontjes zouden dan hoeven worden doorgeschakeld naar de poliklinieken. Het doel was de telefonische bereikbaarheid te verbeteren en telefonische wachttijden te verkorten. Het project is tijdelijk stilgelegd om te voorkomen dat drie grote projecten met immense impact tegelijkertijd zouden worden uitgevoerd. Bovendien was er zo tijd om een aantal cruciale voorwaarden nog te realiseren. Recentelijk is er daadwerkelijk een pilot klantcontactcentrum gedraaid. Er moet nog worden besloten of de resultaten positief genoeg zijn om het klantcontactcentrum verder uit te bouwen.

Beheer en gebruik van Applicaties (ziekenhuis)
Als projectleider van zeven samenhangende projecten t.a.v. beheer en gebruik van applicaties werkte ik in een ziekenhuis aan de optimalisatie van functioneel beheer en de inzet van kerngebruikers. Ook de wijze van opleiden en bijscholen van nieuwe en bestaande medewerkers werd uitgewerkt. Voor alle onderwerpen werden plannen vastgesteld door de stuurgroep. Daarna werden de plannen overgedragen aan diverse lijnmanagers voor uitvoering binnen de organisatie.

Laboratorium Informatie Systeem (ziekenhuis)
Op een laboratorium voor Pathologie werkte ik als projectleider aan de vervanging van het laboratoriuminformatiesysteem. Het project deelde ik op in drie delen:
1) het opstellen van een wensen- en eisenlijst, 2) de leverancierskeuze en 3) de inrichting van de gekozen applicatie, de ontwikkeling van nieuwe printertechnologie en de daadwerkelijke implementatie op het laboratorium. Na afloop was het labsysteem succesvol ingevoerd, was er tijdvoordeel behaald in de histologische processen en was de foutkans aanzienlijk teruggebracht doordat onderzoeksnummers niet meer handmatig hoefden te worden genoteerd op potjes, aanvraagformulieren, cassettes en glaasjes.